Deze website maakt gebruik van cookies zodat we u de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in uw browser en voert functies uit zoals u herkennen wanneer u terugkeert naar onze website en ons team helpen te begrijpen welke delen van de website u het meest interessant en nuttig vindt.
Stadsverhalen in miniatuur
Stedelijk Museum Schiedam
Onder het plein van het museum liggen heel veel schatten. Reis met de kinderen terug in de tijd. De geschiedenis biedt een schat aan verhalen, vaak over unieke mensen die de stad Schiedam maakten tot waar de kinderen nu wonen, spelen en leren. Die verhalen zijn te zien in de tentoonstelling Panorama Schiedam. De kinderen gaan op onderzoek naar die verhalen en maken zelf een verhaal. Dat doen ze door goed te kijken, hun fantasie en de informatie te gebruiken die hierover te horen en lezen valt. In het Atelier maken kinderen hun eigen unieke tijdlijn in een beeldverhaal.
Kenmerken
Type activiteit: Programma
Discipline: Beeldend
Thema:
Leerdoelen: Nederlands, Mens en samenleving, Kunstzinnige oriëntatie
21e eeuwse vaardigheden: Communiceren, Samenwerken, Sociale en culturele vaardigheden, Kritisch denken, Creatief denken
Periode
augustus 2024 t/m juli 2025
Locatie
Beschikbaarheid
Boekbaar
LET OP: Dit programma is ook boekbaar via het vrije aanbod!
Wat?
Een schat is iets van waarde, iets belangrijks. Omdat het heel oud is. Of uniek. Maar ook de ideeën en idealen van mensen, bijzondere gebeurtenissen of verhalen kunnen uniek en van waarde zijn. In deze interactieve museumles ontdekken kinderen de bijzondere verhalen van Schiedam. Worden ze uitgedaagd om na te denken over de betekenis van verhalen uit het verleden voor hun eigen leven. In het Atelier verbeelden de kinderen hun eigen geschiedenis.
Hoe?
Na een kennismaking met de museumdocent en een spannend verhaal over Floris V gehoord te hebben, maken de leerlingen in kleine groepjes zelf een verhaal bij een persoon of object in de tentoonstelling. Door samen te kijken, lezen en elkaar vragen te stellen. Waarom is de molen van Schiedam helemaal zwart? En wat gebeurt op die grote schepen die komen en gaan? In het Atelier maken kinderen hun eigen unieke tijdlijn.
Extra informatie
- Verder nodig:
- Je ontvangt vooraf een leerkrachtinformatiebrief.
- Bij het museumbezoek zijn minimaal twee begeleiders van de school aanwezig.
- Van zowel docenten als ouders vragen wij om actief met de museumles mee te doen.
- Wij vinden het fijn om te horen wat de ervaring van de kinderen en docent was. Daarom ontvangt de docent na afloop een digitale evaluatie.
- Tijdsinvestering:
- Voor bespreken van het museumbezoek met de kinderen.
- Museumbezoek van 90 minuten.
- Het programma Cultuurparels is voorgefinancierd door de schoolbesturen. Boek je een programma via het vrije aanbod dan dient de school de kosten voor deelname zelf te betalen. Heb je de Cultuurparels met jouw klas dit schooljaar al benut? Boek dit project dan via het vrije aanbod.
Vragen over de activiteit?
Waarom?
Cultuurparels
Het volgen van de leerlijn Cultuurparels waarborgt een brede ontwikkeling cultuureducatie voor de leerlingen van groep 1 t/m 8. De uitvoering van de Cultuurparels vindt plaats in opdracht van de schoolbesturen. Zij staan garant voor het budget van 10 euro per leerling per jaar. De programma’s van de Cultuurparels zijn samen met de instellingen en scholen ontwikkeld. Door de Cultuurparels te volgen, bezoekt elke bouw eenmaal elke culturele instelling in de stad en is ook de doorgaande leerlijn Brandersstad voor alle leerlingen van Schiedam gewaarborgd.